Interne competitie senioren

De interne voorjaarscompetitie is een gezelligheidscompetitie voor senioren mixed teams. De competitie begint in de week dat het buitenseizoen start. Er zullen 8 vrijdagavonden gespeeld worden.

De teams

Een team voor de interne competitie bestaat uit minimaal 2 dames en 2 heren. In totaal mag een team maximaal uit 8 spelers bestaan. Bij veel inschrijvingen kan de wedstrijdleiding in onderling overleg kleine teams uitbreiden naar 3 dames en 3 heren. Je kunt zowel als (in)compleet team als individueel inschrijven. De wedstrijdleiding voegt individuele inschrijvers en incomplete teams zoveel mogelijk samen tot teams met 6 spelers van ongeveer gelijke speelsterkte. Als dat niet lukt dan kom je automatisch op de reserve/invallerslijst te staan. Wil je wel meedoen maar niet vast in een team worden ingedeeld, geef je dan op als invaller voor deze competitie. 

De wedstrijden

De wedstrijden worden op vrijdagavond in 3 rondes gespeeld, tussen 18:45 en 23:15 uur. De teams worden zoveel mogelijk op speelsterkte ingedeeld. Per ronde worden 4 wedstrijden van 40 of 45 minuten gespeeld. Je speelt met je team op 2 banen naast elkaar. Eerst een heren- en een damesdubbel, direct gevolgd door twee mixed partijen. Halverwege een wedstrijd wordt er van speelhelft gewisseld en dan start de puntentelling opnieuw. Wisseltijd en eindtijd van de wedstrijd wordt centraal aangegeven. De inspeeltijd voor de eerste wedstrijd is maximaal 5 minuten. Tussendoor niet slepen, na afloop van de tweede wedstrijd zo snel mogelijk slepen en de baan vrij maken voor de volgende ronde.

Uitgaande van speelrondes op alle 10 buitenbanen kunnen er maximaal 10 teams per speelronde meedoen. We streven naar een poule-indeling op verschillende niveaus. Wanneer voor iedere categorie voldoende teams beschikbaar zijn: een poule met speelsterkte 7/8/9 die ook geschikt is voor beginnende tennissers en waar het accent ligt op gezelligheid en sociaal spelen, een poule voor speelsterkte 7/8 en een poule voor speelsterkte 6/7 of lager waar de meer fanatieke spelers een sportieve strijd aangaan.

De captain

Ieder team geeft bij de eerste inschrijving een teamnaam en een captain op. Deze zijn in het overzicht van de teams te herkennen aan het sterretje achter hun naam. Van de captain wordt verwacht dat:

  • Je contact opneemt met je teamleden om te inventariseren of er verhinderingen zijn
  • Je zorgt dat er op de ingeroosterde tijd 2 dames en 2 heren van het team aanwezig zijn.
  • Je zorgt voor een gelijkwaardige vervanger van de invallerslijst als een speler onverhoopt verhinderd is. Als je een invaller nodig hebt, dan moet die aan bepaalde regels voldoen. Zie “invallers”.
  • Je overlegt bij slecht weer met de teamleden en de captain van de tegenstanders of er gebruik wordt gemaakt van de beperkte mogelijkheid om binnen te spelen. Zie “Wat gebeurt er met slecht weer”. Wanneer (een deel van) de wedstrijden niet op de geplande vrijdagavond kunnen worden gespeeld maak je een afspraak met de teamleden en de tegenstanders voor de inhaalwedstrijden op de eerstvolgende inhaaldag of op een in onderling overleg gekozen ander moment. Kies je voor het laatste dan moet je, net als andere spelers, zelf de banen reserveren op basis van beschikbaarheid. Je geeft per email de afspraak en later ook de uitslag door aan de wedstrijdleiding.
  • Je een speler als vervangende captain aanwijst wanneer je zelf verhinderd bent.

Invallers

Als eerste worden de mensen van de invallerslijst benaderd. De volgende mogelijkheid is om een uitgeroosterde speler van een ander team te vragen of om aan de captain van een ander (groot) team te vragen of hij misschien een speler over heeft. Lukt het niet om op die manier een invaller te vinden dan kun je andere leden van ATV Berkenrode benaderen om in te vallen. De speelsterkte van een invaller moet hetzelfde of hoger zijn dan de uitvallende speler (bijv. speelsterkte 7 valt uit, dan mag er een vervanger met speelsterkte 7, 8 of 9 invallen).

In geval dat toch een speler is ingevallen die niet voldoet aan bovenstaande criteria dan kan de tegenstander hiertegen protest aantekenen en worden de punten aan de tegenstander gegeven.

Wat gebeurt er bij slecht weer?

De teams die op baan 1 en 2 staan ingedeeld hebben de 1e keus om op die avond binnen te spelen (is geen verplichting!). Je betaalt dan met elkaar € 12,50 per half uur voor de baanhuur van 2 banen. De teams op baan 3 en 4 hebben de 2e keus enzovoort, totdat alle banen verhuurd zijn. De teams die niet gespeeld hebben dienen een afspraak te maken om de gemiste wedstrijden uiterlijk in te halen voor de volgende speelronde.

Geef aan de wedstrijdleiding door wat er is afgesproken. Haal je de wedstrijd in op de buitenbanen dan moet je zelf volgens de gebruikelijke regels een baan reserveren. Wil je in de hal spelen dan kun je binnenbanen bij de bar reserveren tegen betaling van € 12,50 per uur. Informeer wel eerst naar de beschikbaarheid! Wedstrijden op een geplande inhaaldag worden door de wedstrijdleiding ingedeeld.

Uitslagen

Na afloop van de wedstrijden vullen de captains de resultaten van de wedstrijden op een uitslagenformulier in. Wekelijks wordt de stand op de website bijgehouden. Deelnemers krijgen een email als de stand is bijgewerkt, svp bij inschrijving vermelden wanneer je hier geen prijs op stelt. Klik hier voor standen, uitslagen en baanindeling.

Planning

Inschrijving: uiterlijk 1 maart 2022
Wedstrijden op vrijdagavond: 1, 8, 15, 22 april, 6, 13, 20, 27 mei 2022
Inhaaldagen: 29 april en 3 juni 2022

Organisatie

De interne competitie wordt georganiseerd door Anita van Tilborgh en René de Jong. Email: [email protected]

Vragen?

logo

E-mail

[email protected]

Telefoon

+31 10 511 5949

Sportpark Het Hoge Land

Het Hoge Land 1
2652 EA Berkel en Rodenrijs

KVK-nummer

40397685